21 Jun 2005Brieven

We zijn geneigd om te denken dat met de opkomst van e-mail de edele kunst van het brieven schrijven teloor is gegaan. Dat is niet helemaal waar: er zijn gelukkig nog mensen (van voor de sms/msn-generatie weliswaar) die evenveel aandacht besteden aan elke brief, of ze die nu op papier of op lichtbeelden schrijven. Aan de andere kant kwam ik deze schets van een correspondentie uit de eerste helft van de vorige eeuw tegen:

Geen uitgesponnen debatten, weinig persoonlijke ontboezemingen, geen reflectie over de condition humaine, geen scherpe humor. In tegendeel, in het algemeen vallen de brieven op door hun zakelijkheid, hun telegramstijl en hun haast. In alles lijken ze op de rommelige en vlug bijelkaar gekrabbelde e-mail van vandaag de dag.

En dat gaat nota bene over de briefwisseling van de kunstzinnige uitgever Alexander Stols met zijn auteurs.

Uit hetzelfde artikel blijkt dat e-commerce ook niet helemaal nieuw onder de zon is. De vader van Stols was behalve drukker ook uitgever. In 1924 begon een brochure van hem met de tekst: "Er zijn tegenwoordig uitgevers en boekenkoopers, die meenen het zonder den boekhandel te kunnen stellen. Dat zijn kortzichtige uitgevers en niet de èchte boekenvrienden."

Maar ik wil niet beweren dat er niets veranderd is. Zonder het web zou ik dit artikel van Nanske Wilholt waarschijnlijk niet gevonden heb, terwijl ik nota bene bij haar promotie op een proefschrift over het werk van Stols ben geweest.




Overtuigen


Terug naar de voorpagina


N.B. Het is niet verplicht om een e-mailadres in te vullen. Als u het invult, wordt het gepubliceerd.

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


Sorry, je hoeft geen e-mail of URL in te vullen, maar je moet wel even deze zin afmaken (zonder punt) om te bewijzen dat je een mens bent en geen spamrobot:

 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.