22 Okt 2010 -Overtuigen

Had ik al verteld dat ik een boek aan het schrijven ben? Misschien een paar keer, maar het wordt eens tijd om het hier officieel aan te kondigen. Het boek heet Overtuigen en het verschijnt in de Guru-reeks van Van Duuren Media, onder redactie van Arjan Dasselaar. De Guru-reeks is een serie van vlot en bondig geschreven praktische handleidingen, met de levendige opmaak van een tijdschrift en de persoonlijke toon van een weblog. Dat laatste spreekt mij natuurlijk bijzonder aan; ik zou nooit aan zo'n formule meewerken als ik niet af en toe uit de band kon springen. Er zijn al Guru-boeken verschenen over Marketing en Internetdating, maar we dachten dat er ook behoefte zou zijn aan een boek over overtuigen in het algemeen, een basisvaardigheid waar in het onderwijs weinig aandacht aan wordt besteed.

Het uitgangspunt van Overtuigen is dat je verschillende middelen nodig hebt om verschillende doelen te bereiken. Het gaat over trucs om gelijk te krijgen, methoden om eerlijk te discussiëren en technieken om mensen over te halen iets te doen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer: zelfvertrouwen, geloofwaardigheid, debatteren met humor, kritische vragen stellen en beantwoorden, logisch redeneren, de belangrijkste drogredenen, geschikte argumenten vinden, onderzoek als argument, het initiatief nemen, argumentatie vermijden, emoties opwekken, het belang van het onbewuste, een betoog opbouwen, verhalen vertellen, verschillende stijlniveaus en suggestieve beeldspraak. Hier volgen twee fragmenten, om een indruk te geven van de stijl:

Behalve wielrennen is niets zo goed te trainen als overtuigen. Er is een trainingseffect op drie niveaus: u krijgt de techniek onder de knie, u krijgt steeds meer vertrouwen in uw overtuigingskracht en u begint steeds sterker te geloven in uw eigen boodschap. U hoeft niet bang te zijn dat u wordt geconfronteerd met een fataal tegenargument waardoor u opeens van uw geloof valt. Als het zo werkte, dan zou er geen Jehovah's getuige overblijven.

Een populaire drogreden onder luie journalisten is de gedachte De waarheid ligt in het midden. Als je maar twee sprekers met een tegengestelde mening aan het woord laat komen, heb je hoor en wederhoor gepleegd en hoef je niet meer na te gaan wie er gelijk heeft - ook al is een van de twee een idioot. Volgens dit principe is de ene toren van het World Trade Center in New York neergehaald door Al-Qa'ida en de andere door een grootschalige samenzwering binnen de Amerikaanse regering.

Ik ben tot guru uitgeroepen omdat ik wel aardig kan schrijven. Maar het leuke bij het schrijven van dit boek is dat ik gebruik kan maken van kennis en ervaring op allerlei gebieden. De belangrijkste bronnen, de klassieke retorica en de moderne psychologie, ken ik uit mijn studie Literatuurwetenschap. Dezelfde studie ging natuurlijk ook over de overtuigingsmiddelen verhalen, stijl en beeldspraak. Ik heb niet het karakter van een verkoper, maar wel diploma's voor marketing en uitgeven. Als programmeur heb ik logisch leren denken. Ik houd graag presentaties met inbreng van het publiek en ik heb vijftien jaar ervaring met discussiëren op internet.

In het boek schrijf ik dat je je betoog altijd moet afstemmen op de doelgroep die je wilt overtuigen. Ik ben dan ook benieuwd wat mensen die beter willen leren overtuigen van dit boek verwachten. Wat zou je ervan willen leren? Mis je een onderwerp in de bovenstaande opsomming? In welke situatie zou je meer overtuigingskracht willen hebben? Een sollicitatie, een discussie op internet, een presentatie, een mail aan een klant of iets anders? Ik ben net over de helft met schrijven en ik heb nog een dag of tien te gaan, dus als je snel reageert, kan ik er nog rekening mee houden. Het is de bedoeling dat het boek voor de kerst eind januari in de winkel ligt.

Toespraak

Aanvulling: het boek is op 25 januari verschenen. Zie de pagina Overtuigen van mijn website voor meer informatie en bestelmogelijkheden.




Overtuigen


Terug naar de voorpagina


N.B. Het is niet verplicht om een e-mailadres in te vullen. Als u het invult, wordt het gepubliceerd.

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


Sorry, je hoeft geen e-mail of URL in te vullen, maar je moet wel even deze zin afmaken (zonder punt) om te bewijzen dat je een mens bent en geen spamrobot:

 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.