31 Jul 2005 -De zwaan en de sterrenwaan

In deze kolommen heb ik zo vaak geklaagd over luie journalisten dat het tijd werd om mijn pyjama te verruilen voor een pak en zelf eens een reportage te maken. Ik ben niet meteen oorlogsverslaggever geworden in Irak, maar begonnen met een onderwerp waar ik een half jaar geleden nog nooit van gehoord had: bedrijfsastrologie. Dankzij de vriendelijke medewerking van astrologe Faye Cossar, consultant bij Bizzo, kon ik op 27 mei in Amsterdam het congres van de International Society of Bussiness Astrologers (ISBA) gedeeltelijk bijwonen, evenals de lezingenavond die zij zelf op 26 mei voor ondernemers had georganiseerd. Mijn verslag verschijnt deze week in het zomernummer van het tijdschrift Skepter. Toch is het nieuws, want ik was de enige vertegenwoordiger van de pers bij het ISBA-congres. De verslaggever van de Volkskrant die niet kwam opdagen liep een opvallende astrologieklant mis:

Cossar had twee klanten meegenomen, die vertelden over hun ervaringen: mr. Erik van Rossem, eigenaar van Van Rossem Advocaten in Amsterdam, en Michael Kimman, vice-president van de IT-afdeling van KLM. Kimman liet zich adviseren in het kader van naar aanleiding van de fusie met Air France. De horoscopen van beide luchtvaartmaatschappijen en het fusiebedrijf dienden als basis voor het bespreken van verschillen in bedrijfscultuur en de relatief sterke en zwakke punten. Er werden ook horoscopen van medewerkers getrokken om de samenwerking en taakverdeling binnen teams te verbeteren. Volgens Kimman werd de astrologische benadering door de informatici ontvangen met een mengeling van spot en nieuwsgierigheid.

N.B. het ging dus over de integratie van de IT-afdelingen na de fusie, niet over het fusiebesluit.

Helaas ben ik er niet aan toegekomen om die KLM'ers naar hun mening te vragen. Ze zullen vast wel een en ander herkend hebben in de astrologische analyses. Zowel Air France als Air France-KLM zijn opgericht in het zonneteken Maagd, maar KLM in Weegschaal. Dat klopt dus met de machtsverhoudingen bij de overname. Verder merkte Cossar op dat veel KLM'ers nu Frans aan het leren zijn, omdat hun bedrijf in een fase verkeert die ze verbindt met het teken Tweelingen, een symbool voor communicatie. Maar zij gebruikte een methode waarmee ze op elk moment een veelbetekenend 'leeftijdspunt' kon aanwijzen.

Drie dingen vielen me op bij het onderzoek voor dit artikel:

"Waarom zoveel kritiek op een onschuldige hobby?", kreeg ik meer dan eens te horen. Nou, om te beginnen is bedrijfsastrologie geen hobby meer, maar een uit de lucht gegrepen vorm van advies die direct of indirect gevolgen heeft voor mensen die er niet in geloven. Maar nog belangrijker - let op, hier volgt een preek - is dat een gezonde maatschappij gebaseerd is op respect voor de waarheid. Zonder journalistiek is er geen democratie, zonder wetenschap geen economische vooruitgang. Journalisten en wetenschappers zoeken op een verschillende manier naar de waarheid en volmaakt zijn ze niet. (In hetzelfde nummer van Skepter staat een lezing over 'Geloven op gezag' in de wetenschap.) Maar dat is andere koek dan willens en wetens een loopje nemen met de waarheid. Mensen die daar hun beroep van maken, verdienen het om systematisch ontmaskerd en belachelijk gemaakt te worden, hoe vriendelijk en vredelievend ze ook mogen zijn. Gelukkig blijkt uit mijn artikel in Skepter dat astrologen een bijzonder talent hebben om zichzelf belachelijk te maken.

Behalve aan Faye Cossar ben ik dank verschuldigd aan Rob Nanninga, die het mogelijk maakte dat ik in hetzelfde blad sta als Piet Borst en Ronald Plasterk (die krantencolumns over Intelligent Design oftewel Stupid Construction lieten herplaatsen), aan de gedreven skepticus Mogens Winther voor uitgebreide achtergrondinformatie en aan mijn broer Jan voor het lenen van zijn digitale camera. Deze onbewerkte foto van Han van Straaten bewijst dat astrologen vage types zijn:

Aanvulling 3 aug.: Cossar adviseerde KLM gratis en KLM weet nog niet wat men met de adviezen gaat doen.

Aanvulling 7 dec.: Het hele artikel staat nu op de site van Skepsis (de stichting die Skepter uitgeeft).




Overtuigen


Terug naar de voorpagina


N.B. Het is niet verplicht om een e-mailadres in te vullen. Als u het invult, wordt het gepubliceerd.

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


Sorry, je hoeft geen e-mail of URL in te vullen, maar je moet wel even deze zin afmaken (zonder punt) om te bewijzen dat je een mens bent en geen spamrobot:

 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.